Dah Nasib Badan

20 01 2010

Kalau tanya anak-anak ikan, mengapa minat kat jejanz, jawapan diorang macam kat bawah ni..

  1. Dulu, mak nak baby pompuan. Tapi bile lahir boy, dia tetap pakaikan baby tu dengan pakaian pompuan. Dah tu, siap ajar masak-masak pulak.
  2. Kena rogol ngan abang, pakcik, sepupu, jiran, tok wan segala. Pendek kata, sekampung lah rogol dia.
  3. Kena main dengan abang angkat kat hostel sekolah. Lama-lama rasa seronok pulak. Terus jadi PLU sepenuh masa.
  4. Memula nak cuba je, tak sangka lak seronok. Pepet pon tak seseronok ni.

Tu antara jawapan yang biasa kita dengar. Tapi, bile anak ikan tuh dah mula dewasa, jawapan mereka mungkin bertukar. Selalunya, jawapan yang diberikan.. “dah ditakdirkan kita jadik cenggini. Nak ubah susah. So ikut je lar naluri yang ada nieh”

Apa pun jawapan yang korang berikan, aku tak ambek port. Sebab, tu hak masing-masing. Sape la aku nak memandai blame jawapan korang kan.

Bagi aku, hidup sebagai PLU nie amat susah. Orang cuma boleh cadangkan kita untuk berubah. Sesape pon akan cakap berubahlah. Tapi pernah ke deme ni cakap, macam mana nak berubah. Cuba sesambil bagi cadangan untuk berubah tuh, sertakan sekali, camne nak berubah. Kena tebang pokok ke, kena mandi laut ke, kena makan sambal belacan sebanyak lima piring ke.

Semua PLU ni nak berubah. Takan bila dah tua gayut masih nak terkinja-kinja cari kote. Takkan masa dah nazak masih nak dipeluk jantan.

Aku selalu terbanyang, macam mana hidup aku bila umur aku dah senja. Kalau badan masih sihat, alhamdulillah la, boleh jaga diri sendiri. Tapi, kalau uzur, camne. Sape nak jaga.  Takkan nak harap adik beradik yang lain. Mau ke derang untuk jaga aku? Aku tak mengharapkan apa-apa dari deme nie. Nak harap dari BF? Sampai bila? Esok lusa dia dapat kote baru yang lebih best, dia akan angkat kaki. Hai hai bye bye la jawabnye.

Berkapel hari ni sama sekali tidak menjamin life kita esok lusa. Kapel dalam PLU ni dah jadi lumrah, untuk FUN saja.

So, aku putuskan, perlunya aku menabung untuk hari tua. Bila berduit, boleh la nak upah juru rawat ke, sapa-sapa ke untuk jaga kita sehingga la kita habis nyawa. And yang penting, kita cuma boleh berdoa dan mengharapkan agar kita boleh berubah nanti. Kita mungkin sukar untuk lakukannya sendiri, melainkan Tuhan Yang Satu tu membantu kita.


Actions

Information

2 responses

22 01 2011
hamba Allah

Assalamualaikum…
Pandangan aku lah…Sementara ada masa ni..bertaubatlah. Jangan tunggu dah tua nanti. Kalau pun kau fikir nak enjoy dulu..Dah tua nazak nanti baru nak berubah..Kau pernah fikir tak kalau-kalau Allah kata nyawa kau setakat ari ni je? Bila masa pulak nak bertaubat? Bila-bila masa je nyawa kau boleh kena tarik..Kena ingat! Bukan orang tua je yang Allah ambil nyawanya!

Cadangan untuk berubah?

Satu je cara..DEKATKAN DIRI DENGAN ALLAH. Jaga solat. Tau tak apa makna ‘solat itu tiang agama’? Maknanya solat umpama tiang bagi agama kita Islam. Macam contoh rumah. Setiap rumah ada tiang. Kalau tiang tak de, macam mana rumah tu nak berdiri? Macam tu jugak lah tiang kita(solat). Kalau kita tak solat, macam mana agama kita nak berdiri? Kalau roboh tiang tu, robohlah pegangan kita(Islam).

Aku bukanlah nak bersangka buruk dengan kau dengan memikirkan kau tak solat. Sesungguhnya Islam mengajar umatnya untuk bersangka baik kepada setiap orang tak kira lah orang tu Islam atau bukan. Cuma aku ingin memberi nasihat atas dasar kita bersaudara dalam Islam.

Solat itu mencegah kita dari melakukan perkara yang mungkar dalam Islam.
Kalau kita tidak pernah meninggalkan solat kita, tetapi di samping itu kita masih melakukan perkara yang mungkar, itu bererti solat kita tidak mencegah kita dari perbuatan mungkar. Maknanya..solat kita ada masalah.

Ingat! nak berubah ni bukannya senang. Bukannya sekaligus kita boleh ubah sikap kita. Tapi kalau kita jaga benda yang paling utama, yang paling penting(SOLAT), Insya-Allah yang lain-lainnya akan turut terjaga.

Wa Allahu A’lam..

9 04 2013
Sylar

aku pun macam korang juga dulu.macam2 kejahatan aku pernah buat..jalan aku berubah satu jer,aku berdoa siang malam minta kekuatan untuk berubah kemudian aku nekad tinggalkan kawan2 yang boleh mempengaruhi aku untuk duduk lama dalam kejahatan.pemilihan kawan amat penting beb..alhamdullilah sekarang aku dah berjaya tinggalkan apa yang patut ditinggalkan.banyakkan timba ilmu berkaitan syurga neraka insyaAllah rasa takut nak buat dosa tu hadir nanti.insyaAllah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: